torsdag 7 februari 2013

Missar alla mellan meningarna möten

Vi som alla andra företag i Sverige drabbas av omorganisationer och företagsstruktur effiktivsering som det heter!

Att bli inkallad på ett extra personalmöte är inget stort egentligen. Man kan ju inte påverka VDs beslut hur mycket man än ligger sömnlös på nätterna eller tränar som en idiot för att bli starkare menatalt. Det enda man kan påverka är att om man sitter på kontor kan man prata med sina kollegor, se sina chefers ögonrörelser och hållning när de springer in och ut i möten.
Sitter man hemma och utstationera som mig missar men alla dess "Mellan meningarna möten".

Detta kan ju ses som en stor nackdel. Eller ta det som en stor fördel. Du slipper ta ca fem minuter i timmen för att lyssna på alla dina kollegors negativa tankar och vändande och vridande på något som kanske är positiv när du väl får svaret.

I höstas var jag på en föreläsning. Hade precis kommit hem från NY med mina föräldrar på morgonen. Var kanske inte den piggaste mörten i sällskapet och ögonlocken ville inte hålla sig uppe. På eftermiddagen steg en smal, elegant och fräch tjej upp på scenen. Ohh tänkte inte en till sån ... ni vet sån: jag har alltid varit populär och omtyckt men vill ändå försöka tycka synd om mindre populära människor. Denna tjejen visade sig vara en koffeinet upphöjt till två för mig. Hon pratade om hur det är vara i en omorganisation om hur det är att sitta hemma.
Men framför allt om att sitta främst i tåget. Dvs det finns de som sitter bak i tåget och vill förhindra förändringarna, de som sitter i mitten och vill inte riktigt acceptera men samtidigt vill de inte missa tåget.
Sen finns det de som sitter i första vagnen. Tänker tråkigt att det händer men nu får vi ta tag i sakerna och gå vidare. Har ni läst Tim Collins Good is not enough? Då kan ni tänka er att om en tjej som jag, som vill vara lite bättre än alla (inom försäljning) och lite duktigare än den manliga säljarna blir stressad. Så därför var Elizabeth Gummessons föreläsning och bok Good is enough en ögon öppnare. Man behöver inte vara bättre än alla andra men man behöver inte heller analysera allt till det negativa!

Jobbade för några år sen inom IT världen. Det gjordes många omorganisationer och ofta. Vi hade en chef som avsluta alla tal med : That´s all for today : Tomorrow is a new day and new possibilities!

Så ja jag har valt att sätta mig själv i första tåget och göra det bästa av situationen.

Dagens ordspråk är : Ångra inte de dagar du inte har utan ta vara på de dagar du har!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar